PUBLICATIONS

ARTICLES

  • S. Cano, G. Álvarez, C. Collazos, J. Muñoz. A proposal from visualization Human-Computer Interaction in the context of pronunciation information. Journal VAEP-RITA, Vol. 3, No. 1, pp 14-20, 2015. Link
  • S. Cano, C. González, C. Collazos, J. Muñoz, S. Zapata. Agile Software Game Development Process applied to serious games development for children from 7 to 10 years old. International Journal of Information Technologies and Systems Approach, Vol. 8, No. 2, pp 64-79, 2015.
  • S. Cano, G. Álvarez, C. Collazos, J. Muñoz. A Visualization and Human-Computer Interaction Proposal in the Context of Pronunciation Information. IEEE Revista Iberoamericana de Tecnologias de Aprendizaje, pp 1-7, 2016. Link
  • International 2016, Toronto, ON, Canada, July 17–22, 2016. Proceedings. Springer International Publishing. Meiselwitz, Gabriele, pp 324—334, 2016.Link
  • S. Cano, J. Muñoz, C. Collazos, C. Gonzalez, S. Zapata. Hacia una Metodología para la concepción de juegos serios para niños con discapacidad auditiva. IEEE Latin America Transactions, Vol 14 No 5, 2016. Link
  • S. Cano, C. A. Collazos.  Interacción-Humano Computador: Análisis de los sistemas interactivos para los niños con necesidades especiales (NNE). Revista el Hombre y la Máquina, pp 51-61, vol 79 2016. Link
  • S. Cano, L. Galvez, P. Giraldo, C.A. Collazos and H. Fardaoun. Sistema Interactivo para la enseñanza de la lectoescritura para niños con implante coclear. Revista IE Comunicación No 24,2016 Link
  • S. Cano, Daniyal M Alghazzawi, Jaime Muñoz Arteaga, Habib M Fardoun, César A Collazos, Viviana Bustos Amador. Applying the information search process model to analyze aspects in the design of serious games for children with hearing impairment. Universal Access in the Information Society Journal, pp 1-13,  2018.
  • Sandra Cano, César A Collazos, Leandro Flórez Aristizábal, Carina S Gonzalez, Fernando Moreira. Towards a methodology for user experience assessment of serious games with children with cochlear implants. Journal Telematics and Informatics, 2018.
  • Manresa-Yee, C., Mas-Sansó, R., & Cano Mazuera, S. Juego serio para entrenar habilidades auditivas en niños con discapacidad auditiva. Revista Colombiana De Computación19(1), 56-68, 2018. DOI: https://doi.org/10.29375/25392115.3229

WORKSHOPS/ CONFERENCES

  • S. Cano, C. Collazos Interface de visualización para niños con perdida auditiva desde un enfoque multicultural. VIII Congreso Colombiano de Computación, Armenia, Colombia, 2013.
  • S. Cano, C. Collazos. Modelo de visualización para el aprendizaje de la pronunciación con un enfoque desde la interacción humano computador Interacción 2014, Puerto de la Cruz, Tenerife, España, 2014.
  • V. Amador, J. Muñoz Arteaga, A. Lozano Quiroz, S. Cano. Diseño de recursos educativos accesibles en móviles como apoyo a la lectoescritura para niños con problemas de lenguaje. IX Conferencia Latinoamericana de Objetos de Aprendizaje, LACLO 2014, Manizales, Colombia, 2014
  • S. Cano, J. Muñoz, C. Collazos, V. Amador. Model for analysis of Serious games for literacy in children from an User Experience approach. XVI International Conference on HCI, Villanova, España, 2015.
  • D. Morales, J. Muñoz Arteaga, V. Bustos Amador, S. Cano, H. Cardona. Desarrollo de aplicaciones interactivas para apoyo en la lectoescritura dentro de la educación inclusiva. VII Conferencia Conjunta IberoAmericana sobre Tecnologías y Aprendizaje, CCITA 2015, Miami, Estados Unidos, 2015
  • S. Cano, V. Peñeñory, C. Collazos, H. Fardoun, D. Alghazzawi. Training with Phonak: Serious Game as support in Auditory – Verbal Therapy for Children with Cochlear Implants. 3rd Workshop on ICTs for improving Patients Rehabilitation Research Techniques, Lisboa. Portugal, 2015.
  • S. Cano, J. Muñoz, C. Collazos, V. Bustos. Aplicación móvil para el aprendizaje de la lectoescritura con Fitzgerald para niños con discapacidad auditiva. X Conferencia Latinoamericana de Educación, Tecnologías y Objetos de Aprendizaje, LACLO 2015, Maceió, Brasil, 2015.
  • J. Sotelo, J. Duque, A. Solano, S. Cano. Hacia el diseño de un videojuego que apoye el proceso de enseñanza de lectoescritura para Niños Sordos. 11 Congreso Colombiano de Computación, 2016.
  • L. Galves, P. Giraldo, S. Cano, C. Collazos, H. Fardaoun. Diseño visual de un juego que apoye la enseñanza de la lectoescritura para niños con implante coclear desde un enfoque de interacción. 11 Congreso Colombiano de Computación 2016.
  • S. Cano, C. Collazos, C. Manresa-Yee, V. Peñeñory. Principles of Design for Serious Games to Teaching of literacy for Children with Hearing disabilities. XVII International Conference on HCI, Salamanca, España, 2016
  • J. Conde, C. García, S. Cano V. Peñeñory. Modelo de Análisis para el diseño de videojuegos accesibles para niños con baja- visión. 11 Congreso Colombiano de Computación, 2016.
  • S. Cano, C.A. Collazos, Habib Fardaun, Daniyal M. Alghazzawi.Design of a set Serious mini-games as support in cognitive rehabilitation for Children with Auditory Impairment.Workshop on ICTs for improving Patients Rehabilitation Research Techniques, Lisboa. Portugal, 2016.
  • Cano S., César A. Collazos, Fardoun, Habib M., Alghazzawi, Daniyal M., Albarakati, Abdullah. Model Based on Learning Needs of Children with Auditory Impairment. Social Computing and Social Media: 8th International Conference, SCSM 2016, Held as Part of HCI.
  • S.Cano, César A Collazos, Habib Fardaun, Daniyal M Alghazzawi.Design of a set serious mini-games as support in cognitive rehabilitation for children with auditory impairment.  Proceedings of the 4th Workshop on ICTs for improving Patients Rehabilitation Research Techniques, pp 40-44, 2017.
  • Fabián E Capote, Leandro Flórez Aristizábal, Ana M Rojas Calero, Carlos A Bolaños, S. Cano, César A Collazos. Development of a SOA Platform to Support the Integration of Software Components Based on Mobile Devices for a Smart Campus. Colombian Conference on Computing Conference, pp 680-692, 2017.
  • Sandra Cano, César A Collazos, Leandro Flórez Aristizábal, Fernando Moreira. Augmentative and Alternative Communication in the Literacy Teaching for Deaf Children. International Conference on Learning and Collaboration Technologies, pp 123-133, 2017.
  • Leandro Flórez Aristizábal, S. Cano, César Collazos. Using Storytelling to Support the Education of Deaf Children: A Systematic Literature Review. International Conference of Design, User Experience, and Usability, pp 371-382, 2017.
  • Julián Sotelo, Jaime Duque, Andrés Solano, Sandra Cano. Designing an Electronic Hand Glove for Teaching Vowels to Deaf Children. International Conference on Social Computing and Social Media, pp 148-160, 2017.
  • Fernando Moreira, Maria João Ferreira, Cesar A Collazos, Sandra Cano. Profile-oriented programming teaching to non technical students: A case study. Information Systems and Technologies (CISTI), 2017 12th Iberian Conference on, pp 1-6, 2017.
  • S.Cano  César A Collazos, Leandro Flórez Aristizábal, Carina S Gonzalez, Fernando Moreira. Assessing User Experience for Serious Games in Auditory-Verbal Therapy for Children with Cochlear Implant. World Conference on Information Systems and Technologies, pp 861-871, 2017.
  • Erika J Gutierrez, Luis A Duque, S. Cano. Midiendo la Experiencia de Usuario en Niños a Través del Reconocimiento de las Emociones, CONGRESO INTERNACIONAL DE TECNOLOGÍA, INGENIERÍA E INNOVACIÓN, 2017.
  • Leandro, Aristizábal; Sandra, Cano; César, Collazos; et al. Tools and Methods Applied in Interactive Systems to Evaluate the User Experience with Deaf/Hard Of Hearing Children. Technological Ecosystems for Enhancing Multiculturality (TEEM’17), 2017.
  • R. Correa, A. Osorio and S. Cano. CASETO: Sistema Interactivo Basado en Sinestesia Para La Enseñanza/Aprendizaje De La Música Para Niños Con Discapacidad Auditiva Entre 7 a 11 Años, pp 1-15, 2017, 12 Congreso Colombiano de Computación.
  • Erika Jissel Gutierrez Beltran, Luis Andres Duque Hoyos and Sandra Cano. Emotion Experience: Herramienta para medir la experiencia de usuario en niños a través de las emociones, pp 1-15, 2017. 12 Congreso Colombiano de Computación.
  • Leandro Florez Aristizabal, Sandra Cano, César Collazos, Andrés Solano and Karin Slegers. Collaborative Learning as Educational Strategy for Deaf Children: A Systematic Literature Review. Interacción 2017.
  • Sandra Cano, Angielimar Palta, Fabian Posso, Victor Peñeñory and César Collazos. Towards designing a serious game for Literacy Learning in Children with Moderate Cognitive Impairment. Interacción 2017.
  • Cristina Manresa-Yee, Ramon Mas-Sansó and Sandra Cano. Juego Serio para entrenar la Discriminación y la Identificación Auditiva en Niños con Discapacidad Auditiva. Interacción 2017.
  • Albiol-Pérez S, Cano S. ,Marlene Goncalves Da Silva,Erika Giselle Gutierrez,Cesar A. Collazos,Javier López Lombano,Elena Estellés & Mónica Alberich Ruiz. A Novel Approach in Virtual Rehabilitation for Children with Cerebral Palsy: Evaluation of an Emotion Detection System. In: Rocha Á., Adeli H., Reis L., Costanzo S. (eds) Trends and Advances in Information Systems and Technologies. WorldCIST’18 2018. Advances in Intelligent Systems and Computing, vol 746. Springer, Cham
  • Da Silva M.G., Sergio Albiol-Pérez, Javier López Lombano, Sonsoles Valdivia Salas, Sandra Cano, Erika Giselle Gutierrez, Nancy Jacho-Guanoluisa & Cesar A. Collazos. A Groundbreaking Technology in Virtual Rehabilitation to Improve Falls in Older People. In: Rocha Á., Adeli H., Reis L., Costanzo S. (eds) Trends and Advances in Information Systems and Technologies. WorldCIST’18 2018. Advances in Intelligent Systems and Computing, vol 746. Springer, Cham.
  • Cano S., Collazos C.A., Aristizabal L.F., Moreira F., Peñeñory V.M., Agredo V.  Designing Collaborative Strategies Supporting Literacy Skills in Children with Cochlear Implants Using Serious Games. In: Rocha Á., Adeli H., Reis L., Costanzo S. (eds) Trends and Advances in Information Systems and Technologies. WorldCIST’18 2018. Advances in Intelligent Systems and Computing, vol 746. Springer, Cham

CHAPTERS

  • C. Mejía, S. Cano, J.Quimbaya, A. Herrera. Visor: Herramienta psicométrica embebida. Capítulo 3. Libro Los Niños Sordos en Colombia Retos para la educación y la cultura César Mejía, Laura Rocha y Silvia C. Caicedo, 2016.
  • V.Peñeñory, C. Manresa-Yee, I. Riquelme, S. Cano, C. A. Collazos. Interactive Systems oriented to rehabilitation psicomotriz in children with auditory impairments Sistemas interactivos enfocados a la rehabilitación psicomotriz en niños con discapacidad auditiva. Capítulo 8, pp 125-140. Avances en tecnologías interactivas aplicadas a la discapacidad, 2016.
  • S. Cano, C. Manresa-Yee, C. A. Collazos, V. Peñeñory, Javier Varona. Chapter: Interactive Systems Design oriented to children with special needs. Book HCI for Children with Disabilities edited by Josefina Guerrero-Garcia, Juan Manuel Gonzalez-Calleros, Jaime Munoz-Arteaga, Cesar Collazos, 2017.
  • Leandro Flórez Aristizábal, Sandra Cano, Luz del Sol Vesga, César A Collazos. Towards the Design of Interactive Storytelling to Support Literacy Teaching for Deaf Children, HCI for Children with Disabilities, Springer International Publishing, pp 115-126, 2017.
  • Marlene Goncalves Da Silva, Sergio Albiol-Pérez, Javier López Lombano, Sonsoles Valdivia Salas, Sandra Cano, Erika Giselle Gutierrez, Nancy Jacho-Guanoluisa, Cesar A Collazos. A Groundbreaking Technology in Virtual Rehabilitation to Improve Falls in Older People. World Conference on Information Systems and Technologies, 2018.
  • Sergio Albiol-Pérez, Sandra Cano, Marlene Goncalves Da Silva, Erika Giselle Gutierrez, Cesar A Collazos, Javier López Lombano, Elena Estellés, Mónica Alberich Ruiz. A Novel Approach in Virtual Rehabilitation for Children with Cerebral Palsy: Evaluation of an Emotion Detection System. World Conference on Information Systems and Technologies, 2018.
  • Sandra Cano, César A Collazos, Leandro Flórez Aristizabal, Fernando Moreira, Victor M Peñeñory, Vanessa Agredo. Designing Collaborative Strategies Supporting Literacy Skills in Children with Cochlear Implants Using Serious Games. World Conference on Information Systems and Technologies, 2018.

CONFERENCES

  • Conferencia: Más allá del entretenimiento. 3ra semana de Ingeniería creativa, Fundación Universitaria Católica Lumen Gentium.
  • La inclusión de la discapacidad auditiva en las TIC, Universidad Iles Baleares, Mallorca – España. 2016.
  • Diseño de Experiencias Interactivas para personas con discapacidad. Laboratorio Ciudades que aprenden. Tecnológico de Monterrey, México, 2016.